Träna gravid

Träna gravid

träna gravid
träna gravid
träna gravid
träna gravid
träna gravid

Att träna under graviditeten är inte helt okomplicerat alla gånger. Men på nåt sätt måste alla träna gravid eller inte, för att må bra!


TRÄNA GRAVID

För att må så bra som möjligt är det viktigt att leva hälsosamt. Vissa kan inte vara så aktiva på grund av olika besvär i samband med graviditeten, men de flesta kan fortsätta med många typer av aktiviteter. Om man håller på med någon idrott och det inte gör ont eller leder till mycket sammandragningar kan man lugnt fortsätta.

Vissa muskelgrupper, till exempel ryggen, kommer att få arbeta mer under graviditeten. Om man lätt får ont i ryggen är det extra viktigt att börja träna redan i början av graviditeten.
Vissa sporter blir ganska fort för jobbiga när man är gravid. Det gäller exempelvis löpning, ridning och intensiv gymnastik. Det finns andra aktiviteter som är speciellt avsedda för gravida, där man övar avslappning och andning.

Yoga och vattengymnastik är exempel på träning som är bra för gravida. Det finns även speciell ryggymnastik som är lämplig. Simning kan vara bra för många, men om man har foglossning bör man undvika bröstsim eftersom bäckenet utsätts för större påfrestning då. Ryggsim och crawl är bättre i så fall.

Man kan alltid fråga barnmorskan om råd om man är osäker på vad som är lämpligt att göra. En del kan inte vara så aktiva på grund av olika besvär i samband med graviditeten. Om man inte klarar av att träna är vardagsmotion utmärkt. Promenader, trädgårdsarbete och lek med barn är också bra motion.

Även när magen har blivit stor är det bra att försöka hålla igång musklerna så gott det går. Så länge man anpassar takten så att det känns bra går det att fortsätta.
(Källa: 1177.se)

TÄNK PÅ ATT

Försök att inte träna för långa pass eftersom blodglukoshalten (din blodsockernivå) tenderar att bli väldigt låg vid långa pass.

Var observant med tekniken när du tränar. Som gravid är det extra viktigt att du utför övningarna rätt så att du inte skadar dig. 

Före under och efter en graviditet är det viktigt att ha en stark bäckenbottenmuskulatur. Det hjälper mot risken för inkontinensproblem, och andra muskulära problem med underlivet. Att träna graviditeten igenom är inte skadligt, men man måste träna på rätt sätt.

TRÄNA GRAVID OCH MÅ BRA

När du tränar så att puls och andning ökar, ökar du blodcirkulationen och cellerna kan ta upp mer syre. Kroppen tar då lättare hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner, såsom adrenalin och kortisol. Lägre nivåer av stresshormoner ger avlastning för hjärtat och förbättrar både ditt humör och din sömn. Energiförbrukningen ökar och det behövs för att minska eventuellt överskott av bukfett. 

Blodsockernivån sjunker och stabiliseras. Även din hjärna påverkas på flera sätt. Signalsubstanser (såsom dopamin och serotonin) frigörs vilket motverkar depression och smärta. Minne, inlärning och koncentrationsförmåga kan förbättras genom nybildning av celler i hippocampus, ett område i hjärnan som spelar stor roll för minnesfunktionen.

Endorfiner frigörs vid fysisk aktivitet och kan få dig att känna dig nöjd och belåten. Motion motverkar en hel rad sjukdomstillstånd och kan i många fall komplettera eller till och med ersätta läkemedel. 
(Källa: Karolinska Institutet Studenthälsan)

VAL AV TRÄNINGSFORM

Det finns många olika träningsformer som man kan välja och det finns minst lika många redskap på marknaden. Vi tycker att Bodyweight® är ett av de bästa alternativen då du kan träna var som helst, när som helst, ta med dig bandet utan att det tar någon större plats och det kostar så mycket mindre än ett gymkort eller andra dyrare träningsredskap. 

Som gravid är det inte alltid man kan eller orkar komma iväg till ett gym, men likafullt är det viktigt att inte slarva med träningen. Ett hemträningsredskap som Bodyweight@ kan du använda under hela graviditeten, och du anpassar belastningen med din egen kropp.

BODYWEIGHT

Bodyweight® är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. 

Bodyweight® använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.



 Själva redskapet består av två band med handtag.

Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 



Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. 

Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt och minskar risken för att fötterna ska glida ur under en övning. 

Bodyweight® är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och längden på banden kan justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna. 



Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight® var du vill. Bodyweight® tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!